torsdag 30 juni 2011

Virkad kofta.

Tidigare (senast för ett år sedan) tyckte jag inte om virkade kläder. Jag virkade dukar, gardiner, dockkläder för många år sedan, men inte några vanliga kläder någon gång.
Men då kom en stund i mitt liv när jag började drömma om virkad kofta. Men jag kunde inte hitta något klassiskt, lätt, vanligt mönster - hm, då för fantasi skapa ett mönster. Men som sagt - har aldrig tidigare virkat kläder och är inte någon expert på virkning heller. Så hur virkar man en kofta?
För att inte krångla till hade jag bestämt mig för klassiska men också charmiga stolpar.

Men mönster? Vad gör man då?
Man tar fram en kofta som man tycker bäst om passformen och skapar nytt projekt och kollar att måtten på det nya projektet stämmer med det älskade koftan... Så här gör jag nu - som på bilden - lägger jag då och då min virkade kofta och kollar passformen.
Så här kan man göra med stickat också:)
Hoppas att någon får nytta av det här tipset.

4 kommentarer:

  1. Bra idé men tålamodsprovad.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Undrar bara varför jag inte tänkt på det. Har ju sytt kläder efter gamla kläder som haf varit sköna och lyckats.
    Nu väntar jag nyfiket på det färdiga resultatet.

    Kram Birgit

    SvaraRadera
  3. Spännande att få se den färdig! =)

    SvaraRadera
  4. Du gör allt rätt! Din virkade tröja ska passa perfekt!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails