fredag 14 december 2012

Glädjen fortsätter...


Har fått min ull...
Till vänster 400 g Merino, till höger 100 g Shetland. Köpt på World of Wool.
Jag älskar Merino, men jag har läst någonstans att någon tycker inte om att spinna merino???
Men jag lyssnar inte, jag måste prova själv.

Men jag har inte någon färg att färga med, har beställt lite här och där och enda vad jag tar emot är: tystnad.
Om det blir kris skall jag springa till ICA och köpa karamellfärg?
Hm, vill jag ha mitt garn i grönt och rött? Tror inte riktigt det... Blir det lite blått om man blandar de två?
Måste kanske experimentera lite...

Har någon av er färgat med karamellfärg?


4 kommentarer:

  1. Det är så roligt att få följa en nybörjare. Jag minns hur roligt det var när fingrarna förstod vad de skulle göra och det blev GARN. :-)

    Jag tyckte att merino var knöligt i början. I min spånadsbok, där jag kommenterar nya fibrer/fiberblandningar jag provar, skrev jag bl.a. att det var svårt att spinna jämnt och att det krävde mer twist än annan ull jag provat. Men det var bara en vanesak, nu går det hur bra som helst. Så du gör helt rätt, låt bli att lyssna på andra och prova själv.

    Jag har aldrig färgat med karamellfärg, men läst att andra gjort det och varit nöjda. Det jag undrar lite över är hur färgäkta det blir.

    Själv har jag köpt färg från Färgkraft. Jag hade lite frågor och det tog tid att få svar på mail. Men när jag väl beställde gick leveransen väldigt fort.

    Lycka till

    Katarina

    SvaraRadera
  2. Du har mycket spännande som väntar dig. Färga o spinna.

    Trevlig Helg. Kram Birgit

    SvaraRadera
  3. Jag färgade en härva ullgarn med blå karamellfärg, det var bara det att den var aprikos från början, så det slutade med att jag fick en grön härva... :-)

    Kolla här: http://druttens-pyssel.blogspot.se/2010/09/farga-garn.html?m=0

    Lycka till med spinnandet och färgandet!

    SvaraRadera
  4. Marinoull är ju mjukt, mulligt och jättemysigt, men jag tycker det är lite svårspunnet på rocken, passar mig bättre på slända. Men du spinner så fint garn att du helt säkert klarar det galant.
    Jag har aldrig färgat med karamellfärg så där har jag noll erfarenhet. Ska bli spännande att se hur det blir :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails